Pôvodným stavom je sloboda. Najprv sme mohli kráčať kam sme chceli, až potom niekto vymyslel zákazy a postavil ploty

Prekvapenie – renovovali sme pamiatku

Krátka verzia tohto článku: Salaš Obrubovanec bol postavený 17. júla 1857, ako sme sa dočítali v životopise Gustáva K. Zechentera-Laskomerského. V čase našej renovácie mal teda neuveriteľných 163 rokov!

___________________________________________________________

Z mojej strany všetko začalo pamätnou túlačkou Podpoľaním, kedy sme so ženou nocovali v salaši v auguste 2018. Vtedy mi udrelo do očí, že šindľová strecha je čiastočne obnovená, ale jej väčšia časť je už deravá a do koliby naisto zatekalo. Rok predtým som sa prvý krát zamiešal do debaty o výmene strechy, ale až bezprostredný pohľad vo mne niečo pohol. Veľakrát komentujeme, že „niečo s tým treba urobiť“, ale napokon to musíme urobiť sami. V lete 2019 vo mne dozrelo rozhodnutie, že dám dokopy občianske združenie a renováciu uskutočníme, čo sa podarilo v lete 2020.

História a štúdium historických máp patrí k mojim koníčkom, preto som si už dávnejšie všimol, že už na starých mapách z čias monarchie je Obrubovanec zakreslený (3. vojenský prieskum 1869-1887).

Už pri prvej návšteve salaša som si kládol otázku, aký starý ten salaš môže byť, ale až nedávno som sa dostal ku kópii kľúčových strán z pamätí Gustáva K. Zechentera-Laskomerského, kde opisuje návštevu ministerského radcu Russeggera a pri tejto príležitosti postavili kolibu, ktorá tu stojí dodnes. Starosvetský text výborne evokuje atmosféru tých čias, nech sa páči, tu si to môžete sami prečítať.

Takýto objekt si zaslúži možno aj pamiatkovú ochranu, každopádne som teraz rád, že sme renováciu zrealizovali naozaj „starosvetsky“ a strechu pokryli šindľami, odolali sme pokušeniu použiť plech, ako sa to spomínalo v niektorých diskusiách. Keď sme sa pustili do práce, ani sme netušili, akú vzácnosť renovujeme. Teraz som o to šťastnejší, že sme tejto prastarej kolibe predĺžili život a zároveň sme pomohli turistom na prekrásnej Rudnej magistrále, keďže ubytovacích možností nie je na takýchto trasách nikdy dosť.

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Scroll to top