Pôvodným stavom je sloboda. Najprv sme mohli kráčať kam sme chceli, až potom niekto vymyslel zákazy a postavil ploty

Právo kráčať

Milovník prírody rád strpí zdôvodnené obmedzenia, napr. keď zošliapaním pôdneho krytu hrozí zničenie vzácnej rastliny, či plašením na hniezdisku dravca zachladne znáška. Ale v civilizovanej krajine by nemali byť plošné, ani časovo neobmedzené zákazy, a tak by sme to chceli aj na Slovensku.

Doteraz sme boli svedkami, že turista mohol byť pokutovaný na lesnej zvážnici, na ktorej sa môže pohybovať pilčík, alebo poľovník na terénnom aute, hoci o tom, kto tam viac uškodí prírode, asi nepotrebujeme dlho diskutovať. 

Dôraz ochrany prírody by mal byť v tom, aby nebola ničená hospodárskymi záujmami, peší chodec môže až na odôvodnené výnimky vkročiť takmer kamkoľvek bez toho, aby predstavoval akékoľvek riziko. Na túto tému sa vyjadrilo už viacero autorov a osobností, dobrým príkladom je tento článok.

Vstup do zverníc

Zvernice nemajú mať ploty na to, aby bránili ľuďom vstupovať do lesa, ale aby udržali zver na stanovenom území (o ich “prospešnosti” vzhľadom na možné narušenia biokoridorov by sa dalo tiež diskutovať, ale to je téma na iné fórum).

Nie je možné ani žiaduce, aby si niekto budoval súkromné dŕžavy (často na pozemkoch vo vlastníctve štátu a teda nás všetkých) a bránil občanom využívať ich práva, ktoré im vyplývajú zo zákona.

Turisti, cyklisti, hubári, ktokoľvek má právo pohybovať sa v zverniciach a ich prevádzkovatelia by sa mali zdržať nielen akéhokoľvek šikanovania občanov, ale vybudovať im aj pohodlné vstupy na cestách a chodníkoch. Nech nám slúži za príklad ako sa vyriešil v prospech verejnosti prípad malokarpatskej zvernice Biela Skala

Právo bivakovať

Nehovoríme o kempovaní, hovoríme o práve prespať v prírode v stane či bez, kdekoľvek mimo obytných zón, najviac dve noci za sebou na jednom mieste, so zákazom hlučne sa správať, s povinnosťou nezanechať odpad, chrániť prírodu pred požiarmi.

Navyše treba asi dodať, že drvivá väčšina turistov nezvykne chodiť na viacdenné túry. 

Najfrekventovanejšie a najvýznamnejšie trasy by si zaslúžili podporu vo forme zlepšenia základnej infraštruktúry (prístrešky, stoly s lavičkami, suché toalety atď.).

Scroll to top